بایدها و نبایدهای فروش وسایل دست دوم

تا به حال شده بخواهید وسیله‌ای را که برای مدت زمان طولانی دراختیار داشته‌اید بفروشید و بعد متوجه شوید هیچ‌کس مایل نیست پولی بابت آن پرداخت کند؟ آنچه در این مطلب می‌آید ملاحظاتی است که هنگام فروش یک وسیله باید در نظر گرفت تا از این اتفاق جلوگیری شود.

1- نفروختن زیاد آب می‌خورد!
در برخی موارد با توجه به هزینه‌ای که موقع خرید وسیله کرده‌ایم، برای فروش یا قیمت‌گذاری آن دچار تردید می‌شویم و نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم. با فروختن وسایل به‌جای آن‌که استرس مراقبت از آن را داشته باشیم، لذت داشتن پول آن را می‌چشیم.


2- قیمت بالا ندهیم!
اگر متوجه شدیم که هیچ‌کس مایل نیست وسیله ما را بخرد، بدانیم قیمتی که داده‌ایم اشتباه است. معمولاً قیمت بالا گذاشتن موقع فروش وسایل به این دلیل اتفاق می‌افتد که آن وسیله مال ماست و نه دیگران.
نکته: طبق یک تحقیق منتشرشده در مجله «علوم اعصاب، روانشناسی و اقتصاد»، افرادی که رقم بالا برای چیزی درخواست می‌کنند، دل‌بستگی فیزیکی به آن دارند و اصطلاحاً هنوز از آن دل نکنده‌اند! اقتصاددانان حتی این را اختلاف بین «آنچه فروشنده مایل به پذیرش است» و «تمایل خریدار» می‌دانند.


3- ضرب‌الاجل بگذاریم
مثلاً تصمیم بگیریم که تا 6 ماه آینده وسیله مورد نظرمان را فروخته باشیم یا به خریدار مهلت بررسی و تصمیم‌گیری مشخصی بدهیم. اختصاص دادن زمان نهایی به فروش تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کند.


4- قیمت‌های رقابتی بدهیم
اغلب مردم هنگام خرید کالاهای خود به دنبال معامله با کمترین هزینه هستند. سایت‌های بزرگ را چک کنیم و ببینیم تازه‌ترین وسیله مشابه کالای ما در چه حدود قیمتی است و اگر وسیله‌مان وضعیت خوبی دارد، حدود نصف قیمت آن نرخ‌گذاری کنیم. با وجود تورم این روزها، شاید این مبلغ از آن چیزی که موقع خرید پرداخت کرده‌ایم هم بیشتر باشد!


5- از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم
یکی از بهترین اپلیکشن‌ها برای معرفی و فروش وسایل،‌ اپلیکیشن و سایت طنابچه است. این برنامه به‌راحتی روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. ما می‌توانیم با این برنامه بدون هیچ هزینه‌ای اجناس و کالاهای فروشی خود را آگهی کنیم.

6- عکس‌های بهتر = پیشنهادهای بهتر
در فروش مجازی اولین چیزی که بعد از معرفی محصول، باعث جذب خریدار می‌شود، عکس‌هایی است که ما ضمیمه تبلیغمان کرده‌ایم. خوش‌سلیقگی و کمی ذوق به خرج دادن موقع آگهی کردن وسایل باعث پیشنهاد‌های بهتری می‌شود.

نکته: تمیز کردن اقلام و قرار دادن آن‌ها در یک نقطه با نورپردازی عالی با یک پس‌زمینه شیک و گرفتن یک عکس خوب، رغبت خریداران را بالاتر می‌برد.

نکته: از اقلام کوچک‌تر مثل هدفون یا ساعت با زاویه 45 تا 90 درجه عکس بگیریم. دقت کنیم که وسیله در عکس واضح مشخص شده باشد و عکس‌ها از زوایای مختلف باشند.

اگر می‌خواهید قلق‌های گرفتن یک عکس مناسب برای آگهی را یاد بگیرید مطلب «چطور یک عکس خوب برای آگهی بگیریم» را بخوانید.


7- توضیحات کامل ارائه کنیم
هرچه جزئیات بیشتری از وسیله‌ ارائه کنیم، شانس فروش آن را بالاتر می‌بریم. مشخصات وسیله را تماماً توضیح بدهیم و همه عیوب حتی جمله خط و خش‌های روی وسیله‌مان را هم مطرح کنیم.

8- وسایل معیوب را نفروشیم
بهتر است موقع تصمیم‌گیری برای فروش یک وسیله، از سلامت آن مطمئن شویم و درصورتی‌که وسیله‌ای امکان تعمیر دارد آن را سرویس کنیم اما  اگر آن وسیله اصطلاحاً از رده خارج است، قید فروش آن را بزنیم.

بهترین راه برای فروش  لوازم دست‌دوم، آگهی کردن و معرفی آن وسیله در فضای مجازی است. این کار هم مقرون‌به‌صرفه است و هم باعث می‌شود وسایل خود را زیر قیمت واقعی به دست سمسارها نسپاریم. آنچه آورده شد نکاتی است که هنگام فروش وسایل دست‌دوم به کار می‌آید.