نکات مهم خرید و نگهداری دوچرخه

دوچرخه می‌تواند جایگزینی مناسب برای خودرو باشد. با دوچرخه سواری می‌توانید به سلامت جسم و روح خود کمک کنید و مقدار آلودگی محیط زیست و حجم ترافیک شهری را کاهش دهید. در این روزهای گرم تابستان نیز بیشتر افراد، در فکر خرید دوچرخه‌ هستند یا قصد تعمیر آن را دارند اما سئوالات زیادی در ذهنشان است که فقط یک کارشناس و تعمیر‌کار حرفه‌ای قادر به پاسخ دادن به ‌آن‌هاست. به همین دلیل در اینجا کارشناس و تعمیر‌کار دوچرخه، آقای محمد فرهمند به سئوالات کاربران در این زمینه پاسخ می‌دهد.

1- بعد از هر بار شست‌وشوی دوچرخه نیاز هست دوباره آن را روغن‌کاری کنیم؟
پاسخ کارشناس: گاهی قطعات دوچرخه مثل زنجیر به مرور زمان جرم می‌گیرد. وقتی با شوینده‌ها و مواد نفتی این جرم‌ها را شست‌وشو بدهیم، حتماً باید روغن‌کاری مجدد انجام شود.

2- چه زمانی باید لنت ترمز دوچرخه را تعویض کنیم؟
پاسخ کارشناس: در ترمزهای هیدرولیکی و دیسکی یک هشداردهنده تعبیه شده که به محض گرفتن ترمز سوت می‌کشد و نشان‌دهنده تمام شدن زغال ترمز است. در سیستم ترمز لقمه‌ای در دوچرخه‌های قدیمی، با چشم هم می‌شود تمام شدن زغال را دید و اگر در حال حرکت ترمز کنید صدایی ساییده شدن فلز شنیده می‌شود.

3- من یک دوچرخه المپیا 26 دنده‌ای دارم؛ به نظر شما برای فروش چه قیمتی مناسب است؟ البته نیاز به تعمیرات جزئی هم دارد.
پاسخ کارشناس: برای خرید و فروش دوچرخه، سالم بودن قطعات آن بسیار مهم است. سالم بودن بدنه و تایرها، عملکرد سیستم دنده و ترمز دوچرخه باید مدنظر باشد. اول دوچرخه را سرویس کنید و بعد با توجه به میانگین .قیمت دوچرخه‌های مشابه که در سایت دیوار به فروش گذاشته شده‌اند به قیمت مطلوب برسید

4- برای استفاده شهری دوچرخه با بدنه آلومینیومی بهتر است یا کربنی؟
پاسخ کارشناس: برای مصارف شهری دوچرخه با فریم آلومینیومی را توصیه می‌کنم زیرا فریم کربنی برای مسابقات مناسب‌تر است.

5- سوار دوچرخه دنده‌ای شدن احتیاج به آموزش خاصی دارد؟
پاسخ کارشناس: حتماً نیاز به آموزش خاصی دارد. دوچرخه‌های دنده‌ای با معمولی تفاوت‌های اساسی دارند. برای کاربرد شهری دنده‌های سرعت مهم هستند و برای کوهستان و سطوح ناهموار دنده‌های سنگین.

6- من در جنوب تهران زندگی می‌کنم اما محل کارم مرکز شهر است. با توجه به شیب تهران از چه دوچرخه‌ای برای تردد استفاده کنم؟
پاسخ کارشناس: دوچرخه‌های شهری معمولاً سبک‌تر هستند. عرض کمتری دارند و اصطکاک کمتری ایجاد می‌کنند. این دوچرخه‌‌ها تایرهای بزرگتری باید داشته باشند، سایز 28 و 29 مناسب است.

7- اگر دوچرخه دست دوم زمین خورده باشد آیا در تعادلش اثر‌گذار است؟
پاسخ کارشناس: دوچرخه‌ای که سابقه تصادف یا ترک‌خوردگی داشته ‌باشد، دچار مشکلات حرکتی است. دوشاخ دوچرخه اگر در اثر زمین خوردن آسیب دیده ‌باشد، در تعادل دوچرخه مشکل ایجاد می‌کند.

8- یک دوچرخه آساک دماوند بسیار خوب و سالم دارم ولی زینش مقداری پاره شده‌ است و دسته‌های بالایش زنگ زده است. به نظر شما برای فروش چه قیمتی مناسب است؟
پاسخ کارشناس: بهتر است پیش از فروش، زین و دسته‌ها را تعمیر کنید تا خریدار بهتری داشته ‌باشد. حدود قیمت این دوچرخه بین 400 تا 600 هزار تومان است.

9-دوچرخه کورسی از لحاظ لاستیک و فرمان برای داخل شهر تهران بهتر است یا کوهستان؟
پاسخ کارشناس: دوچرخه‌های شهری (road bike) برای شهری مثل تهران که اختلاف سطح زیادی دارد مناسب‌تر است. سبک بودن و داشتن تایر نازک‌تر مزیت این دوچرخه‌ها در شهر است.

10- آیا دوچرخه مثل ماشین سندی دارد که موقع خرید از فروشنده آن را بخواهیم؟
پاسخ کارشناس: قطعاً از فروشنده، کاغذ خرید مطالبه کنید. بهتر است برای پیشگیری از هرگونه شبهه‌ای قولنامه معامله بین خریدار و فروشنده امضا شود.

11- کوتاه و بلند بودن زنجیر دوچرخه چه تأثیری در تعویض دنده‌ها دارد؟
پاسخ کارشناس: اگر زنجیر کوتاه باشد، دنده‌های قدرتی را از دست می‌دهید و اگر زنجیر بیش از اندازه بلند باشد، هنگام تعویض دنده زنجیر به بیرون پرتاب می‌شود و مجبور هستید به‌صورت دستی زنجیر را در جای خود قرار‌ دهید.

12- پس از خرید دوچرخه‌ای که چند سال خوابیده چه قطعاتی باید عوض شود؟
پاسخ کارشناس: تایر و تیوب باید عوض شود اما بقیه قطعات را با کارواش و روغن‌کاری می‌توان احیا کرد.

13- ملاک انتخاب سایز دوچرخه نسبت به قد چیست؟
پاسخ کارشناس: برای افرادی که قدشان بین 165 تا 180 سانتی‌متر است، سایز متوسط، (medium)، برای قدهای بلندتر از بزرگ (large) و برای افراد کوتاه‌ قدتر سایز کوچک (small) مناسب است. که این اندازه‌ها زیر لوله زین درج شده ‌است.

14- برای خرید دوچرخه توجه به وزن آن مهم است؟
پاسخ کارشناس: حداکثر وزن استاندارد یک دوچرخه آماتور 13 کیلوگرم است اما متأسفانه وزن برخی از دوچرخه‌های موجود در بازار گاهی به 20 کیلوگرم هم می‌رسد.

15- موقع خرید دوچرخه دست دوم به چه مواردی در خصوص لاستیک توجه کنیم؟
پاسخ کارشناس: تایر نباید ترک‌خوردگی داشته ‌باشد زیرا لاستیک ساییده و ترک خورده امکان ترکیدن تایر را افزایش می‌دهد.

16- دوچرخه مخصوص خانم‌‌ها چه مشخصاتی دارد؟
پاسخ کارشناس: در دوچرخه‌های آماتور برای خانم‌ها لوله بالای دوچرخه شیب بیشتری دارد تا خانم‌ها راحت‌تر بتوانند سوار دوچرخه شوند. نوع زین، ارتفاع و اندازه آن هم برای مردان و زنان متفاوت است. 

17- چک لیست خرید دوچرخه چه مواردی است؟
پاسخ کارشناس: دقت کنید دوچرخه خوردگی نداشته باشد. عملکرد سیستم ترمز و عملکرد تعویض دنده‌ها در مرحله بعدی است. کمک‌بندی دوچرخه نیز باید روان باشد. 

 

4 مهر 1396 7:25 ب.ظ