۵ دلیل مهم برای خرید اقلام دست‌دوم

این روزها به دلیل رشد شدید قیمت‌ها، بازار کالاهای کارکرده از قبل رونق بیشتری گرفته است. خرید اجناس دست‌دوم قبلاً تا حدودی کوتاه آمدن از آنچه واقعاً می‌خواستیم و رضایت دادن به آنچه پیدا می‌کردیم بود! یا پرداختن هزینه بیشتر به خاطر واسطه‌ها و دلال‌ها؛ اما این روزها می‌توانیم دقیقا همان چیزی که نیاز داریم را به‌صورت دست‌دوم پیدا کنیم. بازارچه‌های مجازی مثل اپلیکیشن طنابچه و کانال‌های محلی که در آن افراد در حال تعویض و فروش وسایلشان هستند، فضای خریدوفروش اجناس دست‌دوم را به‌گونه‌ای فراهم کرده‌اند که هیچ واسطه‌ای در کار نیست و می‌توانیم مستقیم با فروشنده مذاکره کنیم و تخفیف بگیریم. استفاده از اجناس دست‌دوم مزیت‌های زیادی دارد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها را اشاره خواهیم کرد.

1- کمک به محیط‌زیست


اگر می‌خواهیم بهترین کار را برای محیطمان انجام دهیم، خرید کالاهای دست‌دوم نقطه شروع است. همه باید میزان اتلاف را به حداقل برسانیم و انرژی را در هرکجا که می‌توانیم ذخیره کنیم، از خانه گرفته تا محل کار. مصرف کالای دست‌دوم باعث کاهش ضایعات و تولید بی‌رویه می‌شود. مادامی‌که مردم حاضر به خرید لوازم دست‌دوم باشند نیازی به تولید نسخه نو ولی بی‌کیفیت همان محصول نیست و تولید بی‌رویه ادامه نخواهد یافت.

2- صرفه‌جویی در هزینه‌ها

خرید دست‌دوم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. واضح است که هزینه خرید دست‌دوم از یک برند معروف، کمتر از قیمت اولیه آن است. از طرفی کالاهای باکیفیت‌تر چون از مواد بهتر ساخته می‌شوند معمولاً گران‌تر هستند؛ با خرید دست‌دوم کیفیت خوب را با قیمت کمتر می‌خریم. اما اگر اجناسی که کیفیت پایین‌تری دارند بخریم آن محصول عمر چندانی نخواهد کرد و نه‌تنها سرمایه گذاری نکرده‌ایم، ضرر هم داده‌ایم.

برای تصمیم‌گیری درمورد خرید وسایلی که ضرورتی ندارد نو خریداری شوند، اینجا را بخوانید.

3- ترس از صدمه دیدن

وقتی یک وسیله نو می‌خریم تا مدت‌ها باید مراقب باشیم که مبادا خراشی بردارد. یا بسته‌بندی آن را تا چند وقت نگه داریم که تمیز بماند! بعضی افراد به خاطر همین ترس از آن وسیله استفاده نمی‌کنند! اولین خراشی که بر روی یک تکه از مبلمان یا ماشین جدید می‌افتد، ناراحت‌کننده است! اما وسایل استفاده‌شده از این بابت برای استفاده راحتی ایجاد می‌کنند. در مورد وسایل در حد نو هم حسی شبیه به نگرانی از آسیب و صدمه وجود دارد ولی اگر فنجان قهوه‌مان را اتفاقی روی میز دست‌دومتان بریزیم، آب از آب تکان نمی‌خورد! آسودگی واقعاً ارزشش را دارد!

4- به‌روز می‌مانیم

با پیشرفت سریع تکنولوژی امروزه وسایل خانگی و دیجیتالی یکی پس از دیگری سریع جایگزین هم می‌شوند. با خرید دست‌دوم این قبیل وسایل موقع تعویض غرامت کمتری می‌پردازیم. نکته: در این بین خرید وسایل الکترونیکی خانگی نسبت به وسایل دیگر از ریسک بیشتری برخوردارند.

5- آماده می‌خریم

برخی از وسایل که نیاز به مونتاژ و سر هم شدن دارند اگر به‌صورت دست‌دوم خریداری شوند، چون توسط صاحب قبلی آن آماده‌شده‌اند، آماده تحویل گرفته می‌شوند و ما را از دردسر سر هم کردن خلاص می‌کنند!

با خرید اجناس دست‌دوم، اقلامی دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردند که ممکن بوده برای همیشه دور ریخته شوند یا وسایلی که صاحب قبلی آن واقعاً استفاده‌ای از آن نمی‌کرده است. اگر هم برخی از وسایل آسیب‌دیده باشند، مثل مبلمان و اثاثیه منزل، به‌راحتی و با هزینه کم تعمیر می‌شوند و روی‌هم‌رفته ارزش خرید دست‌دوم را دارند.